VELKOMMEN TIL KUNSTFESTIVALEN GREENLIGHTDISTRICT

11.–14. mai setter 70 kunstnere kursen mot Grenland og festivalen Greenlightdistrict, for å utforske en region der tradisjonell industri erstattes av innovative prosjekter innen teknologi, bærekraft og økologi. Publikum får ta den grønne pulsen på landets største og eldste industridistrikt gjennom utstillinger, artist talks og performance. Påmeldingsfrist 1. april

Kunstnerkollektivet Svartjord deltar på Greenlightdistrict. Game of Mirrors, Nothing in Excess/Drift, Akershus Kunstsenter, 2015. Foto: Luca Andreotti

Greenlightdistrict arrangeres av Kunsthall Grenland og Skiens Kunstforening i samarbeid med Telemark Kunstsenter og Spriten Kunsthall. Kunstfestivalen er et nasjonalt arrangement som annethvert år planlegges og gjennomføres av en lokal kunstforening, etter tildeling fra Norske Kunstforeninger.

Åpningen av Greenlightdistrict er lagt til Klosterøya i Skien, der Spriten Kunsthall har tatt over deler av det gamle industriområdet etter Norske Skog Union. En rekke utstillinger og prosjekter lanseres i og rundt kunsthallen, og det serveres økomat fra lokale leverandører. Fra Spriten er det kort vei til festivalkro og musikk på Folque Café og Galleri Hi10.

Fredagen er viet Porsgrunn, og starter med internasjonale forelesere på seminaret Grønt lys i Ælvespeilet kulturhus. Seminaret byr på foredrag og samtaler om kunst, byutvikling og alternativ økonomi og avsluttes med varm øko-lunsj og selvhøsting av urter.

I tillegg blir det utstillingsåpninger, foredrag og happenings over hele Porsgrunn: i Kunsthall Grenland, på Galleri Osebro, Meierigården, biblioteket og på Porsgrunds Porselænsfabrik. Fra porselensfabrikken fortsetter vi til vanns ombord i de historiske båtene fra Telemarkskanalen, på et guidet industricruise forbi det massive næringsområdet på Herøya, med bedrifter som Yara, Elkem og Hydro. Kvelden avsluttes med «velferdskro», performance og konsert i arbeidernes gamle samlingssted Herøyahuset.

Lørdag begynner dagen i Skien med et diskusjonsforum for kunstforeningene, etterfulgt av Norske Kunstforeningers årsmøte. Deretter blir det utstillingsåpninger i Skiens Kunstforening og på Telemark Kunstsenter, i tillegg til kunstnersamtaler og byprosjekter før festmiddagen i Ibsenhuset.

Søndag går turen til Brevik, en kystperle med gammel trehusbebyggelse. Byen har fått nasjonal oppmerksomhet etter at Miljødirektoratet utpekte Norcems gruver som et egnet sted for nasjonalt giftdeponi. I Brevik blir det stort torgarrangement med blant annet utstillinger, performance og bokbad.

Greenlightdistrict etterstreber bærekraft i alle ledd. I tillegg til servering av økologisk mat, har festivalen lagt opp til klimavennlig transport med sykler og biobusser.

Blant kunstnerne som deltar på Greenlightdistrict finner vi blant annet Liv Bangsund, Per Helge Berrefjord, Martinka Bobrikova, Oscar de Carmen, Stine Gonsholt, Odd Fredrik Heiberg, Alison Hiltner, Karoline Hjorth, Riitta Ikonen, Morten Kildevæld Larsen, Kristoffer Myskja, Sidsel Mørck, Erik Skodvin, Åsa Sonjadottter, Svartjord, Amund Sjølie Sveen, Cecilia Westerberg og mange flere.

Les mer om alle kunstnerne, utstilliingene og det spennende programmet på www.greenlightdistrict.no

Påmelding til Norske Kunstforeninger senest 1. april!

Torsdag 11. mai – Skien

16.00–18.30 Registrering av deltagere på kunstfestivalen, Clarion Collection Hotel Bryggeparken, Skien
    16.00–18.30 Green Drinks på festivalkroa Folque Café, Skien
    19.00 Festivalåpning på Spriten Kunsthall.
    Kveldsmat og bar. Utstillinger: Svartjord, Greenlights NK Sør, Flores Spiritus Vulgaris, Urban dyrking, Porsgrunn videregående skole. Åpne atelieer, lanseringa av Greenlightdistrict – literary edit, Spriten Kunsthall.
    21.00–23.00 Utstilling: ROUTE M1, Galleri HI10
    21.30 Festivalkro Folque Café og Galleri Hi10, Skien sentrum. Konsert med Phuture Club.

Fredag 12. mai – Porsgrunn

08.10–08.40 Registrering av deltagere på kunstfestivalen, Clarion Collection Hotel Bryggeparken, Skien
    08.45 SVERM: 30 minutters sykkeltur med kunstpause fra Skien til Porsgrunn. Festivalen stiller med sykler (noen få el-sykler). Alternativt kan man ta biobuss. Oppmøte: Clarion Collection Hotel Bryggeparken.
    09.30–13.00 GRØNT LYS SEMINAR, Ælvespeilet Kulturhus, Porsgrunn
    09.30 Registrering, kaffe/frukt
    10.00 Velkommen ved kurator Gunn Marit Christenson
    10.15 Økologisk økonomi, ideologi eller utopi?, Ove Jakobsen
    11.00 The concept of the «commons», Dougald Hine
    11.45 Kaffe/frukt
    12.15 Bærekraftig arkitektur. Med eksempler fra Powerhouse Telemark, Morten Ludviksen, Snøhetta.
    10.00–12.15 FOREDRAGSSERIE MEIERIGÅRDEN, Porsgrunn. Lunsj på Ælvespeilet kulturhus
    10.00 Introduksjon; fra grått til grønt, Gitte Susanne Hansen
    10.30 Gjenbruk som kreativ kraft, Nina Odegard
    11.15 Kaffe/frukt
    11.30 Urban Jungle, Laurie Vestøl
    13.00 Felles varm økolunsj for deltakerne på seminar og foredragsserie, fra Ælvespeilet Mat & Vinbar i samarbeid med Porsgrunn Andelsgård, Ælvespeilet Kulturhus
    14.00 Utstillingsåpning: Greenlightdistrict?, Kunsthall Grenland
    Kristoffer Myskja, Sidsel Mørck, Karoline Hjorth, Riitta Ikonen, Stine Gonsholt, Cecilia Westerberg, Odd Fredrik Heiberg, Morten Kildevæld Larsen, Per Helge Berrefjord
    15.00 Utstillingsåpning: Frø, Henrik Rasmussen, Ane Barstad Solvang, Porsgrunn Andelsgård, Galleri Osebro
    16.00 Fotoutstilling, Til Havs, Dag Jenssen, Porsgrunn bibliotek
    17.00 Avduking utsmykking, Vase, Brit Dyrnes, Porselensfabrikken
    18.00 Industricruise med guide, fra Porselensfabrikken til Herøya
    19.30 Velferdskro Herøyahuset, Herøya.
    Performance, lydverk/konsert, video: Amund Sjølie Sveen, Erik Skodvin, Stine Gonsholt/Cecilia Westerberg. Matservering og bar.
    22.00 Biobussen tilbake til Skien
    22.30 Festivalkro Folque Café

Lørdag 13. mai – Skien

08.50–10.00 Kunstforeningsforum: Erfaringsutveksling og diskusjon av aktuelle tema. Velg enten et tema der dere har gode erfaringer å dele med andre kunstforeninger, eller noe du ønsker å lære mer om, Ibsenhuset
    10.10–10.50 Registrering av årsmøtedelegater og festivaldeltagere, Ibsenhuset
    11.00 Årsmøte Norske Kunstforeninger, Ibsenhuset
    13.00 Lunsj, Ibsenhuset
    14.00 Utstillingsåpning: Living in the beginning of times, Martinka Bobrikova/Oscar de Carmen. Skiens Kunstforening, Ibsenhuset
    13.00–15.30 Tromsø Folkekjøkken, Ibsenhuset
    12.00–15.00 Artist Talks, Galleri Hi10
    16.00–18.00 Utstillingsåpning: Alger og poteter, Alison Hiltner og Åsa Sonjasdotter. Servering av gourmetsnacks fra Jakob & Gabriel folkegourmet. Telemark Kunstsenter
    19.30 Festmiddag, Ibsenhuset

Søndag 14. mai – Brevik

12.15 Biobuss til Brevik, fra Clarion Collection Hotel Bryggeparken, Skien
    13.00–16.00 TIL TORGS: Utstillinger, åpne kafeer, boder, speakers corner, boklansering og mer.
    Øvre torg, Brevik. Brevik er kjent for sin bacalao-festival, og bacalao kan forhåndsbestilles!
    16.00–16.45 Biobuss fra Brevik til Clarion Collection Hotel Bryggeparken,Skien

Merk: Dette er et program spesielt for deltagerne fra kunstforeningsnettverket. For å få kunne delta på lunsjer/middager og enkelte andre aktiviteter må man melde seg på via Norske Kunstforeninger. Hele festivalprogrammet og mer informasjon om kunstnere og utstillinger: www.greenlightdistrict.no

Økologisk mat: Det meste av maten som serveres under festivalen er økologisk.

Åpningstider: Merk at noen av arrangementene foregår parallelt. Alle utstillinger og arrangørsteder er åpne til kl.18.00 på fredag og lørdag.

Påmelding

Påmelding til måltider, arrangement og aktiviteter under festivalen skjer via Norske Kunstforeninger.

Påmeldingsfrist 1. april

⇒ PÅMELDINGSSKJEMA

NB! Overnatting bestilles direkte fra Clarion Collection Hotel Bryggeparken i Skien.

Hotell

Vi har fått svært gunstige priser hos Clarion Collection Hotel Bryggeparken i Skien. Frokost er selvsagt inkludert i romprisen. I tillegg byr hotellet på gratis kaffe og bakervarer kl. 15.00–17.45 og gratis kveldsmat med varmrett, suppe og salat kl. 18.00–21.00.

Send bestilling på antall rom/hvilke netter/hvem du eventuelt skal dele rom med direkte til Clarion Collection Hotel Bryggeparken på e-post cc.bryggeparken@choice.no merket «Kunstfestival mai» – eller ring hotellet på telefon 35 91 21 00.

Priser ved bestilling senest 1. april
    Torsdag 11. mai–fredag 12. mai: Enkeltrom 1050 kr / Dobbeltrom 1250 kr
    Fredag 12. mai–lørdag 13. mai: Enkeltrom 850 kr / Dobbeltrom 1050 kr
    Lørdag 13. mai–søndag 14. mai: Enkeltrom 850 kr / Dobbeltrom 1050 kr

Bestillingsfrist 1. april.

Reiseinformasjon

Tog
    NSB kjører tog til både Porsgrunn og Skien. Rutetider og billetter: www.nsb.no

Buss
    Nor-Way Bussekspress har flere ruter som stopper i Porsgrunn og Skien: Grenlandsekspressen (Oslo–Skien–Porsgrunn), Telemarkekspressen (Seljord–Skien–Porsgrunn–Tønsberg) og Rjukanekspressen (Rjukan–Skien–Porsgrunn–Skjelsvik). Rutetider og billetter: www.nor-way.no

Fly
    • Sandefjord lufthavn Torp + buss eller tog
    Widerøe har direkteruter til Sandefjord fra Bergen, Trondheim, Evenes, Stavanger, Tromsø.
    Fra flyplassen kan du ta Telemarkekspressen til Porsgrunn og Skien. Rutetider og billetter: www.nor-way.no Alternativt tog fra flyplassen til Porsgrunn eller Skien, merk at man da må ta gratis shuttlebuss (3 min) til Torp togstasjon. Rutetider og billetter: www.nsb.no

• Oslo lufthavn Gardermoen + tog
    Fra Oslo lufthavn Gardermoen, er det letteste å ta NSBs toglinje R11 direkte fra Gardermoen til Porsgrunn og Skien. Rutetider og billetter: www.nsb.no

KUNST PLUSS 1 / 2017