TI KUNSTFORENINGER TILDELT NÅDA-PROSJEKT

Norske Kunstforeninger har nå valgt ut de ti kunstforeningene som får delta i storsatsningen NåDa. I prosjektet vil ungdom, kunstnere og kunstforeninger gjennom samtidskunst utforske lokale kulturminner.

Se oversikten over hvilke kunstforeninger som deltar!

Til søknadsfristen 20. februar kom det inn søknader fra 19 kunstforeninger. Søknadene tok utgangspunkt i et bredt spekter av kulturminner, fra radiobruk under krigen, bergverksdrift, verneverdig kunstnerbolig, festningsverk, damskipskai, bøkeskog, autentisk 50-tallskino, tyskbygd militærleir, kalkgruver, gamle postveier, bunkere og håndverksvirksomhet som treskoverksted, ullskoproduksjon og garveri.

– Det har vært spennende å se hva som kom fram i søknadene, siden vi denne gangen ikke ba om en fullstendig prosjektbeskrivelse fra søkerne. Vi er spente på fortsettelsen!, sier prosjektleder Anne-Grethe Thoresen.

De utvalgte kunstforeningene er:
    Asker Kunstforening
    Halden Kunstforening
    Osterøy Kunstlag
    Røros Kunstlag
    Sandefjord Kunstforening
    Sandnes Kunstforening
    Sortland Kunstforening
    Surnadal Kunstforening
    Ullensaker Kunstforening
    Volda og Ørsta Kunstlag

Utgangspunktet for NåDa er at mange kulturminner bare er passive historiemarkører. Ved å se kulturarven gjennom samtidskunstens blikk, åpner man for refleksjon og diskusjon om identitet, sted, historie og aktuelle problemstillinger.

Målgruppen for prosjektet er ungdom i alderen 12–18 år. Ungdommene som deltar skal få innsikt i kulturminner og samtidskunst, og forståelse for hvordan kunstnere tenker og arbeider. NåDa skal skape nye møtesteder for ungdom, og stimulere til samarbeid mellom kunstforeninger, andre organisasjoner og kommuner.

Kunstforeningene som skal delta i NåDa er selv ansvarlige for planlegging og gjennomføring. De lokale prosjektene vil ha oppstart i 2017 og skal avsluttes i 2019.

NåDa starter med et fellesmøte for de utvalgte kunstforeningene i Oslo 1. april. Der vil eksterne fagfolk bidra med inspirasjon og kunnskap, og kunstforeningene vil kunne utveksle ideer og få råd om konseptutvikling og produksjon.

Andre muligheter for støtte

For de kunstforeningene som ikke ble valgt ut til å delta i NåDa, finnes det flere andre støtteordninger man kan søke.

Kulturrådet har en egen støtteordning for kulturvern, som gir støtte til arbeid med bevaring, dokumentasjon og formidling av kulturer og levesett i Norge. De etterlyser spesielt prosjekter som kan bidra til vern og videreføring av immateriell kulturarv og involvering av barn og unge.

LES MER: Kulturrådet – Vil ha flere kulturvernsøknader

I tillegg lyser Kulturrådet i 2017 ut 2 millioner kroner på det visuelle kunstfeltet til profesjonelle kunstprosjekter rettet mot barn og unge i alderen 0–18 år.

LES MER: Kulturrådet – 2 millioner til visuell kunst for unge

Det er også mulig å søke om vanlig prosjektstøtte fra Norske Kunstforeninger, til fristene 1. mai og 1. november.

LES MER: Norske Kunstforeningers støtteordninger

Prosjektet NåDa er gjort mulig gjennom en nasjonal gave til Norske Kunstforeninger fra Sparebankstiftelsen DNB.

KUNST PLUSS 2 / 2017

• Forunderlige linjer og dristige omdreiningspunkter. Om billedkunstner og kurator Jan Freuchen
    • Kunsterportrett: Karin Blomgren
    • Forbindelser – Tre forlatte husmannsplasser