UTSTILLINGSÅPNING FOR «OM TØRRE TING» I HAUGESUND

31. mars–21. mai vises utstillingen Om tørre ting av Sebastian Makonnen Kjølaas i Haugesund Kunstforening. Dette er fjerde stopp på utstillingsturneen for vinneren av Norske Kunstforeningers debutantpris 2015.

Installasjonsfoto fra Om tørre ting, 2017, Sebastian Makonnen Kjølaas

Sebastian Makonnen Kjølaas’ akvareller, keramiske arbeider og tekster er proppet fulle av referanser og assosiasjoner til norrøne guder og helter. De norrøne mytene er forflyttet til samtidskunsten anno 2016, og vi møter både Loke, Frøya og Sleipner i ekspressive, underfundige, lekne og fandenivoldske akvareller.

Akvarellenes skjørhet og flyktighet får følge av keramiske etiketter, som ligner rå og uraffinerte talismaner. På humoristisk vis overtar keramikketikettene funksjonen til kunstutstillingens anonyme verkslapper; de leker med språket og ordene fra de norrøne mytene.

Valget av de to svært ulike materialene understreker også Kjølaas’ tanker om tørkingens essensielle rolle i kunsten:

Leiren og akvarellen størkner i forskjellig tempo og stopper – ved  å tørke – objektets plass i verden. Alle de gamle tingene vi kaller kunst i dag er på sett og vis tørkede. Hvis ikke kunstverket bokstavelig talt har tørket – så har kunstneren som regel stivnet. Og selv om kunstneren mot formodning holder seg smidig – størkner nok omsider tilskuerens blikk på tingen. Noe må falme for at våre kunstverk får ta form.

I Kjølaas’ tilfelle er det definitivt ikke kunstneren som har stivnet. For selv om man i naturscener med mytologiske skikkelser aner et ekko fra kunstnerne Theodor Kittelsen og Louis Moe, er resultatet av Kjølaas’ mytelek en absurd, frisk grøt av norrøn sentimentalitet.

Debutantprisvinner Sebastian Makonnen Kjølaas. Kostyme/foto:Siri Hjorth.

Utstillingen Om tørre ting har også en performativ side: billedkunstner Siri Hjorth har laget kostyme til Kjølaas’ utstillingsturné. Kjølaas og Hjorth har jobbet tett med en lang rekke prosjektet, og supplementerer ofte hverandres uttrykk gjennom performative samarbeid.

Velkommen til utstillingsåpning i Haugesund Kunstforening fredag 31. mars kl. 18.00!
    Presentasjon av ustillingene ved Sebastian Makonnen Kjølaas selv.

Om tørre ting – Sebastian Makonnen Kjølaas
    Haugesund Kunstforening
    31. mars–21. mai 2017
    Åpningstider:
    Tirsdag, onsdag, fredag, lørdag: 12.00–15.00
    Torsdag: 12.00–19.00
    Søndag: 12.00–17.00
    www.haugesund-billedgalleri.net

Sebastian Makonnen Kjølaas (f. 1985) mottok Norske Kunstforeningers debutantpris under Høstutstillingen 2015. Han har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland, og var blant annet initiativtaker til det KORO-støttede prosjektet Wittgenstein on Vacation i 2015, sammen med Marianne Bredesen og Siri Hjorth. Kjølaas ga i 2014 ut boken The Institute of Art and Crime på Torpedo Press med lansering og utstilling på Kunstnernes Hus. Han bor og jobber i Oslo, og han er hovedlærer og teoriansvarlig ved Prosjektskolen kunstskole.

Norske Kunstforeningers debutantpris deles ut årlig til en debutant på Statens Kunstutstilling, Høstutstillingen. Prisen på 50 000 kroner skal løfte fram og synliggjøre norske samtidskunstnere. Med pristildelingen følger en katalog og en utstillingsturné med kunstnersamtaler. Utstillingen er produsert av Norske Kunstforeninger, og skal i løpet av 2016–2017 vises i fem kunstforeninger.

UTSTILLINGSTURNE

Hammerfest Kunstforening 24. september–9. oktober 2016
    Eidsberg Kunstforening 14. januar– 5. februar 2017
    Volda og Ørsta Kunstlag 18. februar–12. mars 2017
    Haugesund Kunstforening 31. mars–21. mai 2017
    Trondhjems Kunstforening 3. juni–25. juni 2017

Å Spytte i Fellestønna, (The Algorithm Gravy), keramikketikett, Sebastian Makonnen Kjølaas.

KUNST PLUSS 1 / 2017

• Med stedet som grobunn. Intervju med kunstnergruppen Svartjord