VIL DU REISE MED OSS TIL BERLIN OG DRESDEN APRIL 2018?

Norske Kunstforeninger feirer neste år 40-årsjubileum med en studiereise til Tyskland, hvor kunstforeningene har sine røtter. 26.–29. april 2018 får du blant annet oppleve det ærverdige kunstakademiet i Dresden, foredrag og guiding ved Gunnar Danbolt, og besøk i studioet til den verdenskjente kunstneren Olafur Eliasson i Berlin.

Utstillingslokalene til kunstakademiet i Dresden bærer tydelig preg av bombingen under krigen. Foto: Susanne Svenseid

Det er sterke bånd mellom Tyskland og kunstforeningene i Norge. Den første norske kunstforeningen ble etablert i Christiania i 1836, som et resultat av at professor J. C. Dahl ved Kunstakademiet i Dresden, bragte ideen med seg til Norge. I 2018 feirer Norske Kunstforeninger sitt 40-årsjubileum med en studiereise tilbake til røttene i Dresden, og til Berlin hvor vi vil se nærmere på de tette bånd mellom norske samtidskunstnere og den tyske kunstmetropolen.

Opp gjennom historien har flere norske kunstnere hatt tilhold i de tyske kulturbyene Berlin, Dresden Düsseldorf, München og Leipzig, blant dem Edvard Munch, Adolf Tiedemann, Hans Gude, Harriet Backer, Kitty Kielland, Gustav Vigeland, Henrik Ibsen, Edvard Grieg, Agathe Backer Grøndahl, Bjørnstjerne Bjørnson, Hulda Garborg og Camilla Collett. På 1980-tallet begynte Berlin igjen å tiltrekke seg kunstnere, som norske Olav Christopfer Jenssen, AK Dolven og Bente Stokke. Utover 1990-tallet kom Lars Ramberg, Vibeke Tandberg og Mette Tronvoll, og i 2000 ble det første norske galleriet etablert i Berlin. Siden har både yngre og etablerte kunstnere strømmet til byen.

Den Berlin-baserte kuratoren Helga-Marie Nordby legger opp et innholdsrikt og spennende program for oss. Blant annet vil kunsthistoriker Gunnar Danbolt følge oss til Dresden og fortelle om byens historie, kunst og arkitektur. Kunstakademiet i byen tar oss i mot, vi får omvisning og studentene holder åpne atelierer. Her besøker vi også en av Dresdens kunstforeninger. Berlin byr blant annet på atelierbesøk hos den verdenskjente danske-islandske kunstneren Olafur Eliasson, det blir mottakelse i Den norske ambassaden, og Berlins eldste kunstforening i drift ønsker oss velkommen på omvisning og fest. Samme helg arrangeres også kunstvårens vakreste eventyr, Berlin Gallery Weekend.

Meld interesse for deltakelse nå!

Det praktiske ved reisen tar turoperatøren Vista Travel seg av. Alle flyreiser, buss, guiding, fagprogram, omvisninger, hotellovernatting og de fleste måltider vil inkluderes i en felles pakke. Alle overnattinger blir på det firestjerners hotellet Berlin Mark Hotel på Kurfürstendamm i Berlin, frokost er inkludert. For dem som ønsker det vil det være mulig å legge til tilslutningsfly til og fra Gardermoen, og hotellovernatting på Gardermoen onsdag–torsdag.

Prisen på studiereisen avhenger av hvor mange som ønsker å delta. Vi ber derfor om at alle som er reelt interesserte, og vurderer det som sannsynlig at de kommer til å delta om å sende inn en forhåndspåmelding. Denne forhåndspåmeldingen er ikke bindende, men bare et hjelpemiddel for at turoperatøren skal kunne sette en realistisk pris på reisen. Trolig vil prisen ligge på omtrent samme nivå som deltakelse på en av våre kunstfestivaler. Endelig påmelding med priser vil bli lagt ut tidlig høst med påmeldingsfrist 20. november.

Merk at studieturen primært er for styremedlemmer i kunstforeningene; den skal gi faglig påfyll og mulighet for erfaringsutveksling og nettverksbygging.

Send forhåndspåmelding til post@kunstforeninger.no snarest mulig, og senest 1. juli!

Studietur til Berlin og Dresden 2018 26.–29. april 2018
    Foreløpig program

Onsdag 25. april: Gardermoen

17.00–20.00 Årsmøte Norske Kunstforeninger

Torsdag 26. april: Gardermoen–Berlin

09.00–13.00 Fly Oslo Gardermoen–Berlin (flere ulike avganger)
    19.00–21.00 Mottakelse Den norske ambassaden i Berlin, med faglig og kunstnerisk program

Fredag 27. april: Dresden

08.30–10.30 Buss Berlin-Dresden, kunsthistoriker Gunnar Danbolt er med som guide
    11.00 Kunstakademie HfBK Dresden, introduksjon ved rektor Matthias Flügge
    11.30  Forelesning om J.C. Dahl, norske kunstnere i Dresden og etableringen av kunstforeningene i Norge, ved Gunnar Danbolt
    12.15 Omvisning på kunstakademiet, hvor kunststudentene har åpne atelierer
    13.15–14.00 Felles lunsj
    14.00–16.30 Egentid i Dresden (Frauenkirche, Gemäldegalerie Alte Meister, Grünes Gewölbe etc.)
    17.00   Omvisning i kunstforeningen Riesa Efau Kultur Forum Dresden
    18.00  Avreise Dresden
    19.00–20.30 Felles middag
    22.30 Ankomst Berlin Mark Hotel