Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2017

For tredje gang har Sandefjord Kunstforening gleden av å kunne invitere til Kunstprisutstilling. En nasjonal jury har valgt fem kunstnere blant femten kandidater til en felles utstilling. Vinneren blir offentliggjort av juryleder og leder av Sandefjord Kunstforening Signe Hultgren på åpningen 25. mars kl 1400. Vinneren får 200.000,- kroner og en separatutstilling i 2018. De nominerte kunstnerne er: Anna Daniell, Marthe Ramm Fortun, Per Kristian Nygaard, Swan Dler Queradaki, Trollkrem (kunstnerduoen Jennie Bringaker og Tor Erik Bøe).

Bak sponsoratet av prispengene står to godt forankrede, lokale aktører Odd Gleditsch AS og Park Hotel ANS. Prisen ble første gang delt ut i 2013 og vinneren ble Steinar Haga Kristensen. I 2015 var det Jumana Manna som ble vinner av kunstprisen.

Juryen består av Tone Lyngstad Nyaas fra Haugar Vestfold Kunstmuseum, avdelingsdirektør Hanne Beate Ueland ved Stavanger Kunstmuseum, Lotte Konow Lund, kunstner og førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen i Oslo, rådgiver i Norske Kunstforeninger Anne-Grethe Thoresen samt styreleder i Sandefjord Kunstforening, Signe Hultgren.

Utstillingen står til 23. april.

Kunstforeningens formål med KUNSTPRISEN er å støtte og stimulere unge, nasjonale talenter som gjennom sin kunst speiler samtiden, samt bidra til å gi framtidens kunstnergenerasjon utviklingsmuligheter. Kunstforening har en visjon om å være en viktig arena for unge samtidskunstnere både regionalt og nasjonalt.