Arkiv utstillinger

Utstillingene som tidligere har vært på vandring i kunstforeningsnettverket finner du informasjon om på denne siden. Utstillinger som er på turné nå, kan du lese om under «aktuelle utstillinger».

CITIES OF THE WORLD – VIDEOKUNST FRÅ TEHERAN

Korleis påverkar globaliseringa kunsten i ulike land og byar? Mistar vi noko av det særeigne når kunstmarknaden vert internasjonal? Gjennom serien av videopgram undersøkjer Atopia det særeigne ved kunsten i ulike storbyar i verda. Kunstforeiningane får no tilbod om å vise videoprogrammet frå Teheran.

Stillbilete frå For Forough, 2004, Jinoos Taghizadeh

CITIES OF THE WORLD – VIDEOKUNST FRA SÃO PAULO

Hvordan påvirker globaliseringen kunsten i ulike land og byer? Mister vi noe av det særegne når kunstmarkedet blir internasjonalt? Gjennom serien av videopgram undersøker Atopia det særegne ved kunsten i ulike storbyer i verda.

Kika Nicolela: Crossing / 9 min / 2003

HEIDI KENNEDY SKJERVE – GRUNNSTOFF

Kryssende horisontale og vertikale linjer gir Heidi Kennedy Skjerves tegninger en repetitiv stramhet. Tegneprosessen er et gjentagende forsøk på å komme helt ned på grunnfjellet av hva hånd, linje, medium og farge kan uttrykke i sin enkleste form. Debutantprisvinnerens utstillingsturné åpner i Tromsø Kunstforening 11. september.

Horisontal V, tusj, 37 x 26 cm, 2015, Heidi Kennedy Skjerve.

VIDEOKUNST FRA HØSTUTSTILLINGEN

20 kunstforeninger skal i 2015 vise spesielt utvalgte videoverk fra Statens Kunstutstilling – Høstutstillingen. Dette er en unik sjanse til å vise hva som rører seg innen videokunstfeltet akkurat nå, og for publikum utenfor Oslo til å få oppleve litt av den mest omdiskuterte utstillingen i Norge.

Stillbilde fra When I go out I bleed magic, 2015, video, 20 min, Ingrid Torvund.

Salte Kyss I, II og III

Norske Kunstforeninger tilbyr fra 2013 tre filmer av Shwan Dler Qaradaki til kunstforeningsnettverket, i samarbeid med Kulturbyrået Mesén. Filmene Salte Kyss I, II og III handler om flukt, savn, tilhørighet og identitet i et flerkulturelt Norge.