Arkiv utstillinger

Utstillingene som tidligere har vært på vandring i kunstforeningsnettverket finner du informasjon om på denne siden. Utstillinger som er på turné nå, kan du lese om under «aktuelle utstillinger».

HEIDI KENNEDY SKJERVE – GRUNNSTOFF

Kryssende horisontale og vertikale linjer gir Heidi Kennedy Skjerves tegninger en repetitiv stramhet. Tegneprosessen er et gjentagende forsøk på å komme helt ned på grunnfjellet av hva hånd, linje, medium og farge kan uttrykke i sin enkleste form. Debutantprisvinnerens utstillingsturné åpner i Tromsø Kunstforening 11. september.

Horisontal V, tusj, 37 x 26 cm, 2015, Heidi Kennedy Skjerve.

VIDEOKUNST FRA HØSTUTSTILLINGEN

20 kunstforeninger skal i 2015 vise spesielt utvalgte videoverk fra Statens Kunstutstilling – Høstutstillingen. Dette er en unik sjanse til å vise hva som rører seg innen videokunstfeltet akkurat nå, og for publikum utenfor Oslo til å få oppleve litt av den mest omdiskuterte utstillingen i Norge.

Stillbilde fra When I go out I bleed magic, 2015, video, 20 min, Ingrid Torvund.

Salte Kyss I, II og III

Norske Kunstforeninger tilbyr fra 2013 tre filmer av Shwan Dler Qaradaki til kunstforeningsnettverket, i samarbeid med Kulturbyrået Mesén. Filmene Salte Kyss I, II og III handler om flukt, savn, tilhørighet og identitet i et flerkulturelt Norge.

Fotografiske selvportretter & skjebnefotografier

Norske Kunstforeninger markerer Munch 150 med en vandreustilling med Edvard Munchs fotografier. Utstillingen skal besøke 15 kunstforeninger og kunstlag I 2013-2015.

På hvert utstillingssted blir det et formidlingsopplegg for skoleklasser, som skal resultere i en bokutgivelse. Turnéplanen er nå klar.

Foto: Selvportrett av Edvard Munch. Foto: The Robert Meyer Collection / © Munchmuseet 2013

SEKVENSER – NY NORSK VIDEOKUNST

Videoprogrammet fra Høstutstillingen 2014, Sekvenser – ny norsk videokunst, vises i samarbeid med Norske Kunstforeninger 30 kunstforeninger og kunstlag landet over.

Stillbilde fra verket «T.A.Z. Rora Hora» av ^O^ (Ann Holmgren / Nikolai Aurebekk).