• Foredragstilbud

Her blir personer som tilbyr foredrag om ulike temaer til kunstforeningene presentert. Man kan søke Norske Kunstforeninger om prosjektstøtte til å arrangere foredrag.

SAMTIDSKUNST HELT ENKELT

Samtidskunst er laget i vår tid, og reflekterer livene til oss som lever i dag. Likevel føler mange seg utilstrekkelig i møte med samtidskunsten. Foredragsserien til kunsthistoriker Nina Sundbeck-Arnäs Kaasa avkler og ufarliggjør noen av begrepene i samtidskunsten.

En foredragsserie for folk flest som vil vite mer om samtidskunstens premisser!

FOREDRAG OM SAMTIDSKUNST OG KUNSTHISTORIE

Samtidskunsten speiler dagens samfunn og sier noe om det å være menneske i dag. Dagens kunst kan bidra til å øke vår forståelse av oss selv og vår tilværelse. Den kan generere nye tanker og holdninger og forhåpentligvis gjøre oss til mer bevisste og reflekterte mennesker. Men samtidskunsten er like uoversiktlig og variert som samfunnet for øvrig. Gjennom Maj Britt Berghs foredrag kan du lære mer om både samtidskunst og kunsthistorie.

Aase-Hilde Brekke: Forelesninger om performancekunst

Vil du vite mer om performancekunst? Kunstner, produsent og skribent Aase-Hilde Brekke tilbyr forelesninger om hva performancekunst er, hvordan performancekunst kan læres bort, og om performancekunstneren Marina Abramović.

Tarateateret, “Entirely Buddha (1994)”, Aase-Hilde Brekke. Foto: Hans Christian Schrøder.

Jan Kokkin: van Gogh og Nerdrum

Kunsthistoriker, kritiker og forfatter Jan Kokkin kan tilby kunstforeningene to nye foredrag i 2015.

I anledning den store van Gogh-Munch-utstillingen på Munch-museet som åpner i mai holder han foredrag om Vincent van Goghs tragiske skjebne. Kokkin kan også tilby et foredrag om den evig aktuelle Odd Nerdrum.

Kokkin holder også foredrag om flere andre temaer, f.eks. om karikaturtegninger i et historisk perspektiv.

Vincent van Gogh, «Selvportrett med avskåret øre», 1889.