TRENG DE ØKONOMISK STØNAD TIL UTSTILLINGAR?

No er det på tide å søkje stønad til utstillingar, prosjekt og arrangement i som skal gå føre seg i første halvår av 2015.

Søknadsfrist 1. november.

Transport av kunstverk kan vere dyrt, difor kan det vere lurt å søkje fraktstønad frå Norske Kunstforeninger.

Vellykket turnéåpning for Mader i Mandal

Lørdag 11. oktober åpnet Susanne Kathlen Maders utstilling Supersaturations i Mandal Kunstforening. Mange mandalitter strømmet til for å få med seg debutantprisvinnerens turnéåpning.

Publikum kunne studere verket «Shahrázáds fortellinger», laget direkte på vegg i Galleri Buen. Foto: Dag Lauvland / Lindesnes Avis

– Gledelig med styrking av den visuelle kunsten

Direktør i Norske Kunstforeninger, Susanne Svenseid, er glad for at kulturministeren har sett behovet for å styrke den visuelle kunsten kulturbudsjettet for 2015.

Men Svenseid skriver også i denne kommentaren at det er viktig at Kulturrådet viderefører forutsigbarheten for institusjonene som tidligere lå under post 74.

KULTURBUDSJETT PÅ STADEN KVIL

Kulturbudsjettet for 2015 vart i dag lagt fram av kulturminister Thorhild Widvey. Med unntak av nedlegging og omorganisering av postar i kulturbudsjettet, og nokre få ekstra millionar til arrangørstøtte og styrking av prøveordninga med kunstnarhonorar, er det lite nytt å spore for det visuelle feltet.

Kulturminister Thorhild Widvey presenterte kulturbudsjettet for 2015 i Operaen. Foto: Susanne Svenseid

80 000 I STØTTE TIL LARVIK OG SANDEFJORD

Kunstforeningene i Larvik og Sandefjord mottar 80 000 kroner i støtte fra Kulturrådet til prosjektet TOMROM. Utstillingen blir til i samarbeid med kurator Maria Veie Sandvik, som en del av prosjektet Kurator i kunstforeningen.

Kunstprosjektet TOMROM utforsker hva som skjer når turistene har forlatt sommerbyene Larvik og Sandefjord. Tom parkeringsplass foran kulturhuset Bølgen i Larvik, der Larvik kusntforening har sine utstillinger. Foto: Susanne Svenseid