ÅLESUND KUNSTFORENING ÅPNET I NY KUNSTHALL

Etter 57 år ved byparken, flytter Ålesund Kunstforening nå inn i nye lokaler i Khåk Kunsthall. Kunsthallen åpnet med en stor gruppeutstilling lørdag 13. august.

Intendant Anne Standal kunne lørdag ønske velkommen til den nye kunsthallen Khåk. Rundt 700 personer var innom åpningen. Foto: Ålesund Kunstforening

– Å si at vi er yre av forventning, er ingen overdrivelse. Selv om det selvsagt er vemodig å flytte fra parken, er vi sikre på at publikum vil få enda bedre og mer varierte opplevelser i Khåk Kunsthall, uttalte intendant Anne Standal før åpningen lørdag.

Khåk er eid av Stiftelsen Kjell Holm, og kunstforeningen er både leietaker og samarbeidspartner med stiftelsen. Ved siden av egen galleridrift, vil kunstforeningen stå for administrasjon og formidling av kunstsamlingen som Stiftelsen Kjell Holms eier.

– Holm-familien var ikke bare dyktige næringslivsfolk som satte sitt preg på Ålesund, de var også interesserte kunstsamlere. Derfor forvalter stiftelsen en kunstarv med  mange malerier fra den norske «gullalder»; Hans F. Gude, Frits Thaulow, Hans Heyerdahl, Nicolai Astrup og Anders Askevold, for å ha nevnt noen. Disse bildene blir nå tilgjengelig for publikum etter at de i mange år har vært en skjult skatt lagret i magasinene på Sunnmøre Museum, sier Standal.

Styreleder Marianne Roald Ytterdal i Stiftelsen Kjell Holm deler kunstforeningens forventning til hva Khåk skal kunne tilføre Ålesund sentrum.

– Vi er opptatt av å støtte det som gjør Ålesund til et bedre sted å bo, og spesielt de gode tiltakene som kan gi mer liv og aktivitet i sentrum. Vi har store forventninger til at Khåk skal bidra til dette, sier hun.

Ålesund Kunstforening ble grunnlagt i 1906, og har holdt til i lokalene ved byparken siden 1959.

Styreleder Håkon Raabe sier lokalene har vært et landemerke for kunstinteresserte i Ålesund, men at de samtidig har gitt noen begrensninger.

– Vi har blant annet opplevd å ligge litt utenfor allfarvei for spontane besøk. Vår drift betinger langsiktig planlegging, dermed er vi helt avhengig av forutsigbarhet i leieforholdet både når det gjelder varighet og økonomi. Det er vi glade for at vi nå får, midt i Ålesund sentrum, sier Raabe.

Intendant Standal ser også frem til å komme nærmere publikum, med tilgang direkte fra gateplan.

– Vi skal fortsette vår galleridrift med salg og formidling av samtidskunst der vi inviterer inn både kjente og nye interessante profesjonelle kunstnere. Vi ser også fram til å kunne samarbeide med andre kunstuttrykk og til å ha full disposisjonsrett over lokalene. Stiftelsen Kjell Holm har foretatt en ombygging av lokalene til en flott og formålstjenlig utstillingsarena som vi gleder oss til å ta i bruk, sier hun.

Ålesund Kunstforening eier selv en omfattende samling kunst fra de siste 150 årene. Også utvalgte arbeider fra denne samlingen vil tidvis bli utstilt, som et supplement til stiftelsens egne bilder.

Fra åpningen av Khåk Kunsthall, musiker Eirik Havnes og danser Martha Standal. Foto: Ålesund Kunstforening

KUNST PLUSS 1 / 2017

• Med stedet som grobunn. Intervju med kunstnergruppen Svartjord