SØK OM STØNAD TIL FRAKT, PROSJEKT OG UTSTYR

Norske Kunstforeninger deler ut stønad til frakt av kunst, utstilling- og formidlingsprosjekt og utstyr til visning av kunst. Stønadsordningane skal bidra til at kunstforeiningar over heile landet kan gje publikum tilgang til samtidskunst.

Søknadsfrist 1. mai.

Ålesund Kunstforening mottok i 2016 prosjektstønad til kunstformidling for barn. Her frå workshop i monotypi med Randi Kristin Emblem.

KORLEIS VAR KUNSTFOREININGSÅRET 2016?

Kva skjedde i kunstforeininga i fjor, oppsummert i tal? Ved å levere statistikk for 2016 til Norske Kunstforeninger gjev de oss verdifull innsikt i behova og utfordringane til kunstforeiningane – og det vert lettare for oss å setje i gang målretta tiltak.

Innleveringsfrist for statistikk: 10. mai

FAGLIG OPPDATERING MED KURS OG SEMINAR

I tillegg til Norske Kunstforeningers workshoptilbud, arrangerer både Frivillighet Norge og Nasjonalmuseet kurs det er gratis for kunstforeningene å delta på. I vår kan du lære mer om rekruttering av frivillige, bruk av foto, økonomistyring, kvalitetsbegreper i kunsten og kommunikasjonsarbeid.

SØK OM MOMSKOMPENSASJON FOR 2016

Kunstforeninger kan søke om momskompensasjon via Norske Kunstforeninger. I fjor fikk kunstforeningene til sammen utbetalt over 2 millioner kroner i momskompensasjon. Søknaden tar utgangspunkt i de totale driftskostnadene til kunstforeningen i 2016, og man skal ikke føre eget momsregnskap.

Søknadsfrist 1. juni 2017.

VELKOMMEN TIL KUNSTFESTIVALEN GREENLIGHTDISTRICT

11.–14. mai setter 70 kunstnere kursen mot Grenland og festivalen Greenlightdistrict, for å utforske en region der tradisjonell industri erstattes av innovative prosjekter innen teknologi, bærekraft og økologi. Publikum får ta den grønne pulsen på landets største og eldste industridistrikt gjennom utstillinger, artist talks og performance. Påmeldingsfrist 1. april

Kunstnerkollektivet Svartjord deltar på Greenlightdistrict. Game of Mirrors, Nothing in Excess/Drift, Akershus Kunstsenter, 2015. Foto: Luca Andreotti