BOKLANSERING: FAST PLASS – NORSKE KVINNER PÅ SOKKEL

Hvorfor er det så få minnesmerker over navngitte kvinner i det offentlige rom i Norge? 20. juni lanseres boken Fast plass – Norske kvinner på sokkel, som er en unik dokumentasjon over de norske kvinnene som faktisk har funnet veien til en sokkel. Kunstforeningsnettverket har siden 2013 bidratt til prosjektet ved å registrere minnesmerker over kvinner.

Nini Roll Anker, bronsebyste i Molde utført av kunstner Hjalmar Hansen. Foto: Marte Aas

VIL DU REISE MED OSS TIL BERLIN OG DRESDEN APRIL 2018?

Norske Kunstforeninger feirer neste år 40-årsjubileum med en studiereise til Tyskland, hvor kunstforeningene har sine røtter. 26.–29. april 2018 får du blant annet oppleve det ærverdige kunstakademiet i Dresden, foredrag og guiding ved Gunnar Danbolt, og besøk i studioet til den verdenskjente kunstneren Olafur Eliasson i Berlin.

Utstillingslokalene til kunstakademiet i Dresden bærer tydelig preg av bombingen under krigen. Foto: Susanne Svenseid

VIS NY VIDEOKUNST FRÅ HØSTUTSTILLINGEN 2017

For femte år på rad får kunstforeiningane moglegheit til å vise rykande fersk videokunst frå Høstutstillingen. I fjor viste 20 kunstforeiningar video-programmet, som er eit samarbeid mellom Norske Kunstforeninger og Høstutstillingen.

(over)tro av Kristin Tårnes var eitt av tre verk som vart vist i videoprogrammet frå Høstutstillingen 2016.

KHÅK KUNSTHALL SØKER NY LEDER

Ålesunds Kunstforening søker en kompetent, energisk og synlig leder. Kunstforeningen er samlokalisert med Stiftelsen Kjell Holms kunstsamling i KHÅK Kunsthall, som åpnet i Ålesund i fjor høst.

VIL DE ARRANGERE KUNSTFESTIVAL I 2019?

Kunstfestivalen Greenlightdistrict gav 11.–14. mai innbyggjarane i Grenland og tilreisande frå kunstforeiningane vakre og nyskapande kunstopplevingar. Kanskje er det dykkar tur å vere vertskap neste gong? Interesserte kunstforeiningar kan søkje om å arrangere kunstfestival i 2019.

Søknadsfrist 1. juli 2017.

Kunstnarsamtale med Martinka Bobrikova og Oscar de Carmen i Skiens Kunstforening under Greenlightdistrict. Foto: Sten Nilsen