ALGER, BETONG, POTETER OG GRØNT LYS

11.–14. mai fylles Grenland av nyskapende kunst som tar utgangspunkt i at gammel industri erstattes av grønne initiativer. Prosjektene tar opp temaer som økologi, klima og bærekraft gjennom utstillinger med elementer som dyrking av poteter, symbiose mellom alger, natur og mennesker, grønne lamper og lokal flora og betong. Festivalen Greenlightdistrict byr også på nyskrevet litteratur og performance som utforsker sammenhengen mellom økonomi og økologi.

Karoline Hjorth og Riitta Ikonens stiller ut på Kunsthall Grenland, foto fra prosjektet 'Eyes as Big as Plates': Agnes II

VELKOMMEN TIL KUNSTFESTIVALEN GREENLIGHTDISTRICT

11.–14. mai setter 70 kunstnere kursen mot Grenland og festivalen Greenlightdistrict, for å utforske en region der tradisjonell industri erstattes av innovative prosjekter innen teknologi, bærekraft og økologi. Publikum får ta den grønne pulsen på landets største og eldste industridistrikt gjennom utstillinger, artist talks og performance. Påmeldingsfrist 1. april

Kunstnerkollektivet Svartjord deltar på Greenlightdistrict. Game of Mirrors, Nothing in Excess/Drift, Akershus Kunstsenter, 2015. Foto: Luca Andreotti

MED STEDET SOM GROBUNN – INTERVJU MED SVARTJORD

Kunstnergruppen Svartjord er blant kunstnerne som deltar på kunstfestivalen Greenlightdistrict i Grenland 11.–14. mai. Første utgave av tidsskrifte Kunst Pluss har et intervju med Svartjord, og denne artikkelen kan du lese her.

Fra utstillingen Nothing in Excess/Drift, Akershus Kunstsenter, 2015. Foto: Luca Andreotti

TI KUNSTFORENINGER TILDELT NÅDA-PROSJEKT

Norske Kunstforeninger har nå valgt ut de ti kunstforeningene som får delta i storsatsningen NåDa. I prosjektet vil ungdom, kunstnere og kunstforeninger gjennom samtidskunst utforske lokale kulturminner.

Se oversikten over hvilke kunstforeninger som deltar!

KUNST PLUSS TIL SALGS I NARVESEN

Norske Kunstforeningers tidsskrift Kunst Pluss er fra og med 2017 tilgjengelig for løssalg. Årets første utgave er nå på plass i utvalgte Narvesen-kiosker over hele landet.