• Utstillingstilbud
  • Aktuelle utstillinger

Norske Kunstforeninger tilbyr ferdigproduserte utstillinger som det er kostnadsfritt for kunstforeningene å ta imot. Flere av utstillingene tilbys i et samarbeid med andre kunstinstitusjoner.

Nedenfor finner du en oversikt over alle de utstillingene som nå er på turné rundt om i kunstlagene/kunstforeningene. Dersom din kunstforening ønsker å vise en eller flere av utstillingene tar du kontakt med kontaktpersonen for de enkelte utstillingene.

På den nasjonale nettportalen for vandreutstillinger finner du tilbud om utstillinger fra Nasjonalmuseet, Norske Kunstforeninger, Se Kunst i Nord-Norge og Nordnorsk Kunstmuseum: www.vandreutstillinger.nasjonalmuseet.no

VIS NY VIDEOKUNST FRÅ HØSTUTSTILLINGEN 2016

Frå september 2016 kan kunstforeiningane vise ny videokunst frå Statens Kunstutstilling – Høstutstillingen. Tilbodet gjev publikum over heile landet høve til å sjå det siste av norsk videokunst, og få oppleve ein bit av den mest omdiskuterte utstillinga i Noreg.

Stillbilete frå "When I go out I bleed magic" av Ingrid Torvund, som var eitt av verka som vart vist i 2015.

CITIES OF THE WORLD – VIDEOKUNST FRA SÃO PAULO

Hvordan påvirker globaliseringen kunsten i ulike land og byer? Mister vi noe av det særegne når kunstmarkedet blir internasjonalt? Gjennom serien av videopgram undersøker Atopia det særegne ved kunsten i ulike storbyer i verda.

Kika Nicolela: Crossing / 9 min / 2003

MOTHER TONGUE

I utstillingen Mother Tongue deltar seks tyrkiske kunstnere som alle bruker video som et sentralt medium i kunsten sin, samtidig som de arbeider innenfor en bredere ramme av sosial aktivisme. I et Tyrkia som er stadig mer autoritært, minner de oss om viktigheten av den frie, kreative kunstscenen.

Çağdaş Kahriman – Rear Window (2009–2011), stop-motion animasjon, 6:04 min, gjengitt med tillatelse fra Rampa Gallery, Istanbul.

CITIES OF THE WORLD – VIDEOKUNST FRÅ TEHERAN

Korleis påverkar globaliseringa kunsten i ulike land og byar? Mistar vi noko av det særeigne når kunstmarknaden vert internasjonal? Gjennom serien av videopgram undersøkjer Atopia det særeigne ved kunsten i ulike storbyar i verda. Kunstforeiningane får no tilbod om å vise videoprogrammet frå Teheran.

Stillbilete frå For Forough, 2004, Jinoos Taghizadeh