• Utstillingstilbud
  • Aktuelle utstillinger

Norske Kunstforeninger tilbyr ferdigproduserte utstillinger som det er kostnadsfritt for kunstforeningene å ta imot. Flere av utstillingene tilbys i et samarbeid med andre kunstinstitusjoner.

Nedenfor finner du en oversikt over alle de utstillingene som nå er på turné rundt om i kunstlagene/kunstforeningene. Dersom din kunstforening ønsker å vise en eller flere av utstillingene tar du kontakt med kontaktpersonen for de enkelte utstillingene.

På den nasjonale nettportalen for vandreutstillinger finner du tilbud om utstillinger fra Nasjonalmuseet, Norske Kunstforeninger, Se Kunst i Nord-Norge og Nordnorsk Kunstmuseum: www.vandreutstillinger.nasjonalmuseet.no

CITIES OF THE WORLD – SEOUL OG MEXICO CITY

Cities of the World formidler film-og videokunst fra ulike kulturer og storbyer laget av kunstnere bosatt i de ulike byene. I prosjektet undersøkes forholdet mellom sted og persepsjon. Hva er særegent ved kunstproduksjonen i ulike byer?

Stillbilde fra Misters (2016) av Annalisa Quagliata.

VIS NY VIDEOKUNST FRÅ HØSTUTSTILLINGEN 2017

For femte år på rad får kunstforeiningane moglegheit til å vise rykande fersk videokunst frå Høstutstillingen. I fjor viste 20 kunstforeiningar video-programmet, som er eit samarbeid mellom Norske Kunstforeninger og Høstutstillingen.

(over)tro av Kristin Tårnes var eitt av tre verk som vart vist i videoprogrammet frå Høstutstillingen 2016.

SEBASTIAN MAKONNEN KJØLAAS – OM TØRRE TING

I utstillingen Om tørre ting blir vi invitert med på en eklektisk reise gjennom obskure norrøne myter, for å føle på ideen om det norske. Med akvareller, leire og humor kommenterer Sebastian Makonnen Kjølaas samfunnets underliggende vanvidd.

Debutantprisvinner Sebastian Makonnen Kjølaas. Kostyme/foto:Siri Hjorth.

VIDEOKUNST FRA HØSTUTSTILLINGEN 2016

Siden 2013 har Norske Kunstforeninger samarbeidet med Høstutstillingen om å vise et videoprogram fra Høstutstillingen over hele landet. I 2016 skal 20 kunstlag og kunstforeninger vise videoverk av Birgitte Sigmundstad, Kristin Tårnes og Eva Bakkeslett.

Stillbilde fra Breath, 2015, Eva Bakkeslett

MOTHER TONGUE

I utstillingen Mother Tongue deltar seks tyrkiske kunstnere som alle bruker video som et sentralt medium i kunsten sin, samtidig som de arbeider innenfor en bredere ramme av sosial aktivisme. I et Tyrkia som er stadig mer autoritært, minner de oss om viktigheten av den frie, kreative kunstscenen.

Çağdaş Kahriman – Rear Window (2009–2011), stop-motion animasjon, 6:04 min, gjengitt med tillatelse fra Rampa Gallery, Istanbul.