• Utstillingstilbud
  • Aktuelle utstillinger

Norske Kunstforeninger tilbyr ferdigproduserte utstillinger som det er kostnadsfritt for kunstforeningene å ta imot. Flere av utstillingene tilbys i et samarbeid med andre kunstinstitusjoner.

Nedenfor finner du en oversikt over alle de utstillingene som nå er på turné rundt om i kunstlagene/kunstforeningene. Dersom din kunstforening ønsker å vise en eller flere av utstillingene kan du ta kontakt med Anne-Grethe Thoresen på e-post anne-grethe.thoresen@kunstforeninger.no eller telefon 22 42 20 35.

På den nasjonale nettportalen for vandreutstillinger finner du tilbud om utstillinger fra Nasjonalmuseet, Norske Kunstforeninger, Se Kunst i Nord-Norge og Nordnorsk Kunstmuseum: www.vandreutstillinger.nasjonalmuseet.no

CITIES OF THE WORLD – VIDEOKUNST FRA SÃO PAULO

Hvordan påvirker globaliseringen kunsten i ulike land og byer? Mister vi noe av det særegne når kunstmarkedet blir internasjonalt? Gjennom serien av videopgram undersøker Atopia det særegne ved kunsten i ulike storbyer i verda.

Kika Nicolela: Crossing / 9 min / 2003

MOTHER TONGUE

I utstillingen Mother Tongue deltar seks tyrkiske kunstnere som alle bruker video som et sentralt medium i kunsten sin, samtidig som de arbeider innenfor en bredere ramme av sosial aktivisme. I et Tyrkia som er stadig mer autoritært, minner de oss om viktigheten av den frie, kreative kunstscenen.

Çağdaş Kahriman – Rear Window (2009–2011), stop-motion animasjon, 6:04 min, gjengitt med tillatelse fra Rampa Gallery, Istanbul.

CITIES OF THE WORLD – VIDEOKUNST FRÅ TEHERAN

Korleis påverkar globaliseringa kunsten i ulike land og byar? Mistar vi noko av det særeigne når kunstmarknaden vert internasjonal? Gjennom serien av videopgram undersøkjer Atopia det særeigne ved kunsten i ulike storbyar i verda. Kunstforeiningane får no tilbod om å vise videoprogrammet frå Teheran.

Stillbilete frå For Forough, 2004, Jinoos Taghizadeh

VIDEOKUNST FRA HØSTUTSTILLINGEN

20 kunstforeninger skal i 2015 vise spesielt utvalgte videoverk fra Statens Kunstutstilling – Høstutstillingen. Dette er en unik sjanse til å vise hva som rører seg innen videokunstfeltet akkurat nå, og for publikum utenfor Oslo til å få oppleve litt av den mest omdiskuterte utstillingen i Norge.

Stillbilde fra When I go out I bleed magic, 2015, video, 20 min, Ingrid Torvund.

HEIDI KENNEDY SKJERVE – GRUNNSTOFF

Kryssende horisontale og vertikale linjer gir Heidi Kennedy Skjerves tegninger en repetitiv stramhet. Tegneprosessen er et gjentagende forsøk på å komme helt ned på grunnfjellet av hva hånd, linje, medium og farge kan uttrykke i sin enkleste form. Debutantprisvinnerens utstillingsturné åpner i Tromsø Kunstforening 11. september.

Horisontal V, tusj, 37 x 26 cm, 2015, Heidi Kennedy Skjerve.