• Utstillingstilbud
  • Aktuelle utstillinger

Norske Kunstforeninger tilbyr ferdigproduserte utstillinger på turné i kunstforeningene. De fleste utstillingene er et samarbeid mellom Norske Kunstforeninger og organisasjoner i det kunstnerstyrte nettverket. Utstillingene er i hovedregel salgsutstillinger, og det er gratis å vise dem. Vandreutstillingene er dessuten prioriterte innenfor fraktstøtteordningen. Du finner mer informasjon om samarbeidet på siden Om utstillingstilbudet.

Nedenfor finner du en oversikt over alle de utstillingene som nå er på turné rundt om i kunstlagene/kunstforeningene. Dersom din kunstforening ønsker å vise en eller flere av utstillingene kan du ta kontakt med Anne-Grethe Thoresen på e-post anne-grethe.thoresen@kunstforeninger.no eller telefon 22 42 20 35.

På den nasjonale nettportalen for vandreutstillinger finner du tilbud om utstillinger fra Nasjonalmuseet, Norske Kunstforeninger, Se Kunst i Nord-Norge og Nordnorsk Kunstmuseum: www.vandreutstillinger.nasjonalmuseet.no

Der kan du også enkelt laste ned alt materiell til alle våre utstillinger (pressebilder, CV-er, lærerveiledninger etc.).

HEIDI KENNEDY SKJERVE – GRUNNSTOFF

Kryssende horisontale og vertikale linjer gir Heidi Kennedy Skjerves tegninger en repetitiv stramhet. Tegneprosessen er et gjentagende forsøk på å komme helt ned på grunnfjellet av hva hånd, linje, medium og farge kan uttrykke i sin enkleste form. Debutantprisvinnerens utstillingsturné åpner i Tromsø Kunstforening 11. september.

Horisontal V, tusj, 37 x 26 cm, 2015, Heidi Kennedy Skjerve.

VIS NY NORSK VIDEOKUNST FRÅ HØSTUTSTILLINGEN

Kunstforeiningane får også i 2015 tilbod om å vise eit spesialutvalt videoprogram frå Statens Kunstutstilling – Høstutstillingen. Dette er ein unik sjanse til å vise kva som rører seg innan videokunstfeltet akkurat no, og for publikum utanfor Oslo til å få oppleve ein bit av den mest omdiskuterte utstillinga i Noreg.

Stillbilete frå verket «T.A.Z. Rora Hora» av ^O^ (Ann Holmgren / Nikolai Aurebekk) som var del av videoprogrammet i 2014.

Fotografiske selvportretter & skjebnefotografier

Norske Kunstforeninger markerer Munch 150 med en vandreustilling med Edvard Munchs fotografier. Utstillingen skal besøke 15 kunstforeninger og kunstlag I 2013-2015.

På hvert utstillingssted blir det et formidlingsopplegg for skoleklasser, som skal resultere i en bokutgivelse. Turnéplanen er nå klar.

Foto: Selvportrett av Edvard Munch. Foto: The Robert Meyer Collection / © Munchmuseet 2013

Salte Kyss I, II og III

Norske Kunstforeninger tilbyr fra 2013 tre filmer av Shwan Dler Qaradaki til kunstforeningsnettverket, i samarbeid med Kulturbyrået Mesén. Filmene Salte Kyss I, II og III handler om flukt, savn, tilhørighet og identitet i et flerkulturelt Norge.